Monday, August 31, 2009

Perginya Tak Kembali Lagi


Jumaat lepas adalah hari yg paling sedih buat anak-2 aku, terutamanya Amzar, Azim dan Aisyah……..kesedihan mereka bermula apabila mereka melihat salah seekor kucing kesayangan mereka yg dipanggil “ Kelabu”…….telah mati. Apa lagi tanpa segan silu anak lelaki aku yg berusia 12 tahun……….menangis bagaikan terkena histeria, melihat abangnya menangis terisak-2 ,apa lagi anak aku yg bongsu iaitu Aisyah juga turut menangis diikuti dgn anak lelaki aku yg sorang lagi Azim. ……………melihat kesedihan mereka……….aku juga turut terharu………..dengan kasih sayang yg mereka tunjukkan , walaupon terhadap seekor binatang.
Hinggakan sampai tengah hari .....ketika aku balik utk menunaikan solat Jumaat………..aku lihat mata Abang ( Amzar )…….masih lagi digenangi air mata dan matanya merah dan bengkak………akibat dari menangis yg teramat sangat.
Aku sedar dialah yg paling menyangi binatang diantara anak-2 aku yg lain dan selama ini jugalah dia yg lebih memberi tumpuan terhadap binatang-2 tersebut………dia juga yg bersusah payah memcari kayu dan membuat sangkar untuk 2 ekor kucingnya iaitu Putih dan Kelabu………..dan dia jugalah yg sering memandikan dan memberi makan kucing tersebut. Bila malam terutama jika hari hujan……dia juga yg keluar memantau kucingnya dari kesejukan. Adiknya Azim dan Aisyah hanya membantu saja bila disuruh.
Yg aku pelik sikit, jika dilihat secara zahir, perwatakan abang ( Amzar )…….ianya agak kasar dan panas baran………..tapi bila dengan binatang dia memang penyayang . Inilah kali ketiga aku melihat dia menangis kerana binatang.
Kali pertama apabila kucing yg di sangka tak bertuan yg dia jumpa dekat dengan longkang dalam keadaan comot, diambil di bawak balik dan dimandikan. Lebih kurang 3 bulan dia membelanya……tiba-2 datang anak tuan punya kucing tersebut dan menuntutnya kembali. Dengan bercucuran air mata dia menyerahkan kembali kucing tersebut kepada budak tersebut.
Seminggu selepas itu secara kebetulan aku bertemu dengan org menjual Arnab , jadi untuk mengembirakan hatinya, aku membeli seekor arnab…………..alangkah gembiranya dia apabila melihat aku membawa balik seekor arnab. Kegembiraannya itu juga tidak bertahan lama……..lebih kurang sebulan, arnab itu pulak mati tanpa diketahui puncanya…………inilah kali kedua aku melihat anak lelaki aku menangis……….sambil mengcangkul tanah utk kebumikan arnabnya……..sambil itu jugalah dia menangis……….
Kini perkara yg sama berlaku lagi setelah hampir setahun aku membela 2 ekor kucing tersebut. Buat anak ku……….Abah berbangga dengan sifat kasih sayang yg Abang tunjukkan sesama makhluk………tabahkan lah hati Abang…………setiap makhluk yg hidup pasti akan mati……….cuma lambat atau cepat saja…………….

No comments: